Nuo pat sukūrimo svetainės tapo pasaulinio tinklo pagrindu, perduodančiu internetines paslaugas ir turinį kiekvienam, turinčiam prie interneto prijungtą įrenginį. Augant interneto svetainių skaičiui, paieškos sistemos tapo neatsiejama interneto struktūros ir veikimo dalimi. Internetui vis labiau plintant, o komunikacijos platformoms tampant įprasta kasdienybe, socialinių tinklų platformos iškilo kaip pagrindinė internetinių mainų priemonė ir tapo vienomis labiausiai lankomų svetainių dėl savo gebėjimo įtraukti vartotojus. Tačiau net ir tarp labiausiai įsitvirtinusių interneto kompanijų situacija nuolat keičiasi – internetinio turinio laukia nauji pokyčiai: naujienų portalai kovoja dėl išlikimo, o dirbtinio intelekto (AI) įtaka jau ima daryti įtaką tam, kaip lankomės internete.
Socialiniai ir paieškos monopoliai
Valdydamos milijardines internetinės reklamos pajamas, paieškos sistemos yra esminė interneto patirties dalis, o „Google“ tapo sinonimu paprastam informacijos paieškos veiksmui internete. Šis paieškos įrankis nuolat patenka į populiariausių pasaulio svetainių sąrašus, per mėnesį pagrindinėje svetainės nuorodoje sulaukdamas daugiau nei 80 milijardų apsilankymų ir milijonų lankytojų savo lokalizuotose versijose. 2006 m. „Google“ įsigyta vaizdo įrašų platforma „YouTube“ taip pat įsitvirtino tarp lankomiausių pasaulio svetainių, tapdama populiariausiu ir įtraukiausiu tinklu visuose įrenginiuose bei interneto platformų kategorijose.
Kadangi socialiniai tinklai daugumai interneto vartotojų tapo pagrindiniu įėjimu į internetą, „Facebook“ tapo didžiausia ir pirmąja socialine platforma, pasiekusia pasaulinį mastą, ir išlaiko savo pirmąją poziciją su vidutiniškai 16,6 milijardo apsilankymų per mėnesį pagrindiniame puslapyje bei daugiau nei trijų milijardų aktyvių vartotojų (MAU) skaičiumi kiekvieną mėnesį. Nuolatinė tiek socialinių tinklų, tiek paieškos svetainių paieška taip pat įtraukia šias platformas į populiariausių pasaulio paieškų sąrašus, įrodydama jų neabejotiną svarbą internetinėje erdvėje.
Kai internetinėms naujienoms sekasi prasčiau, AI kyla į viršų
Nors e. prekybos svetainės susikrauna turtus iš mažmeninės prekybos ir platinimo, internetinio turinio kūrimas išlieka sudėtingas ir nuolat besikeičiantis verslo modelis. Internetinė žiniasklaida yra svarbi socialinių tinklų ir paieškos platformų turinio dalis, tačiau jos medžiaga, kaip ir vartotojų sugeneruotas turinys, yra apdorojama ir monetizuojama didžiųjų technologijų kompanijų. Kadangi naujienų ir žurnalistikos portalai susiduria su struktūriniais sunkumais, jų priklausomybė nuo internetinių platformų auga, nepaisant didėjančių nuostolių dėl mažėjančio srauto ir pelningumo.
Neseniai uždarius tokias svetaines kaip Vice.com ir Buzzfeednews.com bei mažėjant socialinių tinklų srautui į naujienų svetaines, kyla diskusijų apie šių portalų prenumeratų pelningumą ir klausimų, ar socialiniai tinklai turėtų prisidėti prie šių portalų, kurie dažnai nulemia jų platformose vykstančių diskusijų darbotvarkę, išlaikymo. Kai dirbtinio intelekto (AI) įrankių, tokių kaip ChatGPT, įtaka internete ima sparčiai augti, pasirodžiusios naujienos apie „Google“ sandorį dėl „Reddit“ turinio licencijavimo, siekiant mokyti AI modelius, leidžia suprasti, kad ne tik naujienų portalai, bet ir pati interneto struktūra, kokią ją žinome, tikriausiai patirs dar vieną esminę transformaciją.