Rinkos lyderis „Facebook“ buvo pirmasis socialinis tinklas, viršijęs vieną milijardą registruotų paskyrų, o šiuo metu turi daugiau nei tris milijardus aktyvių vartotojų per mėnesį. „Meta Platforms“ valdo keturias didžiausias socialinės žiniasklaidos platformas, kurių kiekviena turi daugiau nei milijardą aktyvių vartotojų per mėnesį: tai „Facebook“ (pagrindinė platforma – socialiniai tinklai), „WhatsApp“, „Facebook Messenger“ ir „Instagram“. 2023 m. trečiąjį ketvirtį „Facebook“ pranešė, kad apie keturis milijardus naudotojų kas mėnesį naudojasi „Meta“ grup4s produktais.
Pagrindinės didžiausių socialinių platformų šalys
Dauguma populiariausių socialinių tinklų, turinčių daugiau nei 100 milijonų vartotojų, atsirado Jungtinėse Valstijose, tačiau tokios Kinijos platformos kaip „WeChat“, „QQ“ ar vaizdo įrašų dalijimosi programa „Douyin“ taip pat įgavo didelį populiarumą savo regionuose, daugiausia dėl vietinio konteksto ir turinio. Dėl „Douyin“ populiarumo buvo sukurta tarptautinė šios platformos versija – programėlė, vadinama „TikTok“.
Jungtinių Valstijų rinkos ypatumai
JAV socialinės platformos dažniausiai orientuotos į tarptautinę auditoriją, todėl jos įdiegtos daugelyje pasaulio šalių ir siūlo įvairiapusę, globalią patirtį. Pavyzdžiui, „Facebook“ yra prieinama beveik visame pasaulyje, išskyrus kelias šalis, kuriose yra ribojama prieiga, pavyzdžiui, Kinijoje ar Šiaurės Korėjoje.
Kinijos socialinės platformos
Kinijos platformos kaip „WeChat“ nėra tiesiog socialinių tinklų programos – jos apima platų paslaugų spektrą, įskaitant mokėjimus, elektroninę komerciją ir net viešąsias paslaugas. „WeChat“ integracija į kasdienį gyvenimą Kinijoje yra tokia plati, kad daugelis žmonių ja naudojasi kaip pagrindine priemone bendravimui, pirkimams ar finansiniams sandoriams.
Konkurencija ir iššūkiai
Nepaisant dominavimo vidaus rinkoje, Kinijos platformoms sunkiau įsitvirtinti tarptautinėse rinkose, iš dalies dėl kultūrinių skirtumų, taip pat dėl geopolitinių įtampų. Pavyzdžiui, „TikTok“, tarptautinė „Douyin“ versija, susidūrė su reguliavimo iššūkiais JAV ir kitose šalyse, susijusiais su privatumu ir nacionaliniu saugumu. Tuo tarpu JAV socialinės platformos kaip „Facebook“ ar „Twitter“ yra uždraustos Kinijoje, o tai riboja jų galimybes patekti į didžiausią pasaulio interneto rinką.
Kylanti Indijos rinka
Pastaraisiais metais Indija iškilo kaip svarbi socialinių tinklų rinka. Po „TikTok“ uždraudimo Indijoje, vietinės ir tarptautinės kompanijos, tokios kaip „Instagram Reels“ ir „YouTube Shorts“, sparčiai augo. Indijos socialinės platformos, pvz., „ShareChat“, taip pat siekia konkuruoti pasaulinėje rinkoje.
Taigi, JAV ir Kinija dominuoja skirtingais būdais: JAV platformos turi globalų pasiekiamumą, o Kinijos platformos yra stipriai integruotos į vietos vartotojų kasdienybę, siūlydamos daugybę papildomų funkcijų.
Kiek žmonių naudojasi socialiniais tinklais?
Pirmaujančios socialinės platformos paprastai yra prieinamos keliomis kalbomis ir leidžia vartotojams susisiekti su draugais ar žmonėmis nepriklausomai nuo geografinių, politinių ar ekonominių ribų. 2022 m. socialinių tinklų svetainės pasiekė apie 3,96 milijardo vartotojų, ir šie skaičiai tikimasi augs toliau. Kadangi mobiliojo ryšio įrenginių naudojimas ir mobilieji socialiniai tinklai vis labiau įsitvirtina anksčiau mažai pasiekiamose rinkose.
Socialinių tinklų platformos
Per pastaruosius metus socialinių tinklų naudojimas ir toliau plėtėsi. Be tradicinių platformų, tokių kaip „Facebook“ ir „Instagram“, didelį augimą pastebėjo ir nišinės platformos. Pvz., „LinkedIn“, skirta profesionaliems kontaktams, ar „Pinterest“, orientuota į vaizdinį turinį. „TikTok“ sparčiai augo visame pasaulyje, įskaitant Vakarų rinkas, kur jos greito formato vaizdo įrašai patraukė jaunesnę auditoriją.
Be to, kylančios platformos, pvz., „BeReal“, kurios akcentuoja autentiškumą, taip pat laimi tam tikras nišas. Auga susidomėjimas decentralizuotais socialiniais tinklais, tokiais kaip „Mastodon“ ir „Bluesky“, kurie leidžia vartotojams turėti didesnę kontrolę savo duomenų ir privatumo atžvilgiu.