Natūralios kalbos apdorojimas

·

·

()

Plačioje dirbtinio intelekto (AI) srityje natūralios kalbos apdorojimas (NLP) yra viena iš labiausiai patrauklių sričių, kompiuterių mokslo, dirbtinio intelekto ir kompiuterinės lingvistikos mišinys. NLP siekiama, kad žmonių ir mašinų sąveika taptų natūralesnė ir intuityvesnė, kad mūsų mašinos suprastų ir vartoja žmonių kalbą. Bėgant metams buvo padaryta didelė pažanga, ypač kalbant apie AI ir kalbos supratimą. Šiame straipsnyje nagrinėjama šių pažangų esmė, jų pasekmės ir galimos ateities trajektorijos.

Pokalbio AI: apžvalga

Šnekamasis AI yra natūralios kalbos apdorojimo polaukis, kuriame pagrindinis dėmesys skiriamas realistiško ir interaktyvaus dialogo tarp žmonių ir mašinų palengvinimui. Pagrindinis tikslas yra sukurti dirbtinį intelektą, kuris galėtų suprasti, reaguoti ir mokytis iš žmogaus kalbos pokalbio kontekste. Virtualūs asistentai, tokie kaip „Siri“, „Google Assistant“ arba „Alexa“, ir pokalbių robotai įvairiose klientų aptarnavimo platformose yra praktinių „Conversational AI“ pritaikymų pavyzdys.

Pokalbio AI kūrimas vyko trimis pagrindiniais etapais: taisyklėmis pagrįstas sistemas, statistinius metodus ir neuroninius metodus. Iš pradžių taisyklėmis pagrįstos sistemos naudojo rankomis sukurtas kalbos supratimo taisykles, kurios buvo nelanksčios ir stokojančios mastelio. Statistiniai metodai, tokie kaip paslėpti Markovo modeliai ir sąlyginiai atsitiktiniai laukai, pasiūlė tikimybinį kalbos supratimo metodą, tačiau jie vis tiek buvo riboti fiksuojant ilgalaikes kalbos priklausomybes. Neuroninių metodų atsiradimas sukėlė revoliuciją pokalbių AI, leidžiant modeliams išmokti kalbos modelius iš didžiulių duomenų rinkinių, todėl kalbos supratimas tapo lankstesnis ir patikimesnis.

Pokalbio AI pažanga

Naujausi pokalbių AI pažanga pirmiausia yra gilaus mokymosi metodų, tokių kaip pasikartojantys neuroniniai tinklai (RNN), ilgalaikė trumpalaikė atmintis (LSTM) ir transformatorių modeliai, raida. Šie metodai leidžia dirbtinio intelekto modeliams suprasti kontekstą, prisiminti informaciją iš praeities sąveikų ir generuoti labiau į žmones panašius atsakymus.

RNN ir LSTM labai pagerino nuoseklių duomenų tvarkymą dialoguose, užfiksuodami priklausomybes laikui bėgant ir numatydami kitą tikėtiną žodį sakinyje. Kita vertus, „Transformer“ modeliai, ypač pagrįsti dėmesio mechanizmu, pvz., „Google“ BERT ir „OpenAI“ GPT serija, pasiekė naujausių rezultatų atliekant įvairias NLP (natūralios kalbos apdorojimo) užduotis. Jie leidžia modeliams sutelkti dėmesį į atitinkamas įvesties dalis generuojant atsakymus, todėl vyksta tikslesni ir kontekstą atitinkantys pokalbiai.

Be to, AI gebėjimas palaikyti kelių posūkių dialogus pastebimai išaugo, kai atsirado tokios technikos kaip Dialogue State Tracking (DST). DST leidžia AI išlaikyti vykstančio dialogo būsenos vaizdą, palengvinant konteksto išsaugojimą ilgų ir sudėtingų pokalbių metu. Ši funkcija žymiai padidina AI gebėjimą tęsti nuoseklius ir prasmingus pokalbius ilgą laiką.

Kalbos supratimas: apžvalga

Nors pokalbių AI pabrėžia sąveiką realiuoju laiku, kalbos supratimas, kitas svarbus NLP aspektas, siekia suprasti ir interpretuoti žmonių kalbą platesne prasme. Tai apima tokias užduotis kaip teksto klasifikavimas, nuotaikų analizė, įvardinto objekto atpažinimas ir mašininis vertimas. Šios užduotys leidžia dirbtiniam intelektui suprasti rašytinės kalbos prasmę, jausmus ir kontekstą, atverdamos kelią įvairioms programoms, tokioms kaip nuotaikomis pagrįsta rinkos analizė, automatinis kalbos vertimas ir informacijos išgavimas iš nestruktūruotų duomenų.

Kalbos supratimo pažanga

Taikant pažangius mašininio mokymosi modelius ir metodus, kalbos supratimas pastebimai pagerėjo. Žodžių įterpimo modeliai, tokie kaip Word2Vec ir GloVe, reprezentavo ankstyvuosius laimėjimus, paverčiant žodžius vektoriniais vaizdiniais, kurie užfiksavo semantinius ir sintaksinius ryšius. Tačiau šiems modeliams buvo sunku valdyti žodžius, turinčius kelias reikšmes, todėl buvo sukurti dinamiškesni, kontekstą suvokiantys įterpimai, tokie kaip ELMo, kuris, generuodamas žodžių reprezentacijas, atsižvelgia į visą sakinio kontekstą.

Tačiau kalbos supratimo pažangos viršūnė dažnai siejama su transformatoriaus modeliais, tokiais kaip BERT, RoBERTa ir GPT-3. Įrodyta, kad šie modeliai gali suprasti kalbą gilesne prasme, netgi suvokti subtilius niuansus, sarkazmą ir sudėtingas struktūras, dažnai atitinkančias arba pranokstančias žmogaus veiklą atliekant įvairias užduotis. Pavyzdžiui, BERT dvikryptis mokymas leidžia suprasti kontekstą iš abiejų žodžio pusių, o tai leidžia giliau suprasti tekstą.

Be to, modelių, tokių kaip GPT-3, nulinio ir kelių kadrų mokymosi galimybės padarė pažangą kalbos supratimo srityje, suteikdamos galimybę modeliui apibendrinti žinias iš kelių pavyzdžių arba net iš jokio konkretaus pavyzdžio. Tai turi reikšmingų pasekmių užduotims, kuriose pažymėtų duomenų yra mažai arba juos generuoti brangu, todėl šie modeliai yra universalūs ir veiksmingi atliekant įvairias kalbos supratimo užduotis.

Į žmones panašios AI asmenybės

Viena daug žadanti pokalbio dirbtinio intelekto pažangos sritis yra į žmones panašių AI asmenybių ugdymas. Sukurti modelį, galintį imituoti žmogaus elgesį, emocijas ir savitumus, yra sudėtinga, bet įdomi perspektyva. Tikslas yra padaryti sąveiką su AI patrauklesnę, asmeniškesnę ir labiau susijusią. Buvo padaryta didelė pažanga, tačiau dirbtinio intelekto, galinčio įtikinamai pavaizduoti visas žmogaus emocijas ir asmenybes, kūrimas vis dar vyksta. Iššūkis slypi ne tik dėl sudėtingų žmogaus emocijų, bet ir dėl etinių problemų, susijusių su dirbtinio intelekto apsimetinėjimu žmonėmis.

Mašininis vertimas realiuoju laiku

Kalbant apie kalbų supratimą, ypač svarbus yra automatinis vertimas realiuoju laiku, kuris apima tiesioginį šnekamosios kalbos vertimą. Šiuo metu daugelis technologijų įmonių siūlo momentinį teksto vertimą, tačiau greitas šnekamosios kalbos vertimas yra sudėtingesnis iššūkis. Kalbos atpažinimas, akcentų keitimas, šnekamoji kalba ir apdorojimas realiuoju laiku suteikia sudėtingumo. Tačiau galimos automatinio vertimo realiuoju laiku pritaikymo galimybės yra plačios, įskaitant kalbos barjerų įveikimą asmeninio ir profesinio bendravimo ar žiniasklaidos vartojimo metu.

Paaiškinamas AI

Kadangi NLP modeliai tampa vis sudėtingesni, labai svarbu suprasti, kodėl jie priima konkrečius sprendimus, ypač svarbiose srityse, tokiose kaip sveikatos priežiūra ar teisė. Paaiškinamo AI (XAI) sritis yra susijusi su tuo, kad AI sprendimai būtų suprantami žmonėms. NLP tai apima supratimą, kodėl modelis tam tikru būdu interpretavo teksto dalį arba sukūrė konkretų atsakymą. Buvo naudojami tokie metodai kaip dėmesio vizualizavimas ir funkcijų svarba, tačiau paaiškinti gilaus mokymosi modelių sprendimus išlieka sudėtinga. Tačiau pažanga šioje srityje padidins pasitikėjimą AI sistemomis ir leis geriau derinti ir tobulinti modelius.

Multimodalinis mokymasis

Kita įdomi riba yra daugiarūšis mokymasis, kai modeliai mokosi iš kelių tipų duomenų, pvz., teksto, vaizdų ir garso. Šis požiūris atspindi žmogaus mokymąsi, kai sujungiame informaciją iš skirtingų pojūčių, kad suprastume pasaulį. NLP tai gali apimti modelį, kuris supranta teksto dalį susieto vaizdo ar vaizdo įrašo kontekste, o tai leidžia pasiekti gilesnį ir visapusiškesnį supratimą. Dabartiniai modeliai, tokie kaip OpenAI CLIP, yra šio požiūrio pionieriai, tačiau ši sritis vis dar yra ankstyvoje stadijoje.

Visi šie pasiekimai ir iššūkiai rodo, kad NLP yra aktyvi ir gyvybinga sritis. Galimybės, kaip NLP gali toliau vystytis ir pakeisti mūsų sąveiką su mašinomis, yra didžiulės ir įdomios.

NLP ateitis

Esant dabartiniam pokalbio AI ir kalbos supratimo pažangos tempui, natūralios kalbos apdorojimo ateitis atrodo daug žadanti. Kita riba gali būti neprižiūrimas mokymasis, kai AI sistemos gali mokytis tiesiogiai iš neapdoroto teksto, nereikalaujant aiškių komentarų. Be to, mokymosi perkėlimo pažanga galėtų padėti sukurti veiksmingesnius ir universalesnius modelius, galinčius atlikti įvairias užduotis nereikalaujant specifinio mokymo.

Pažanga tokiose srityse kaip emocinis dirbtinis intelektas, kai mašina ne tik supranta tekstą, bet ir už jo esančias emocijas, taip pat gali būti reikšmingas šuolis į priekį. Tai gali paskatinti empatiškesnį AI, dar labiau ištrinant ribą tarp žmogaus ir mašinos sąveikos. Be to, etiškas ir atsakingas dirbtinis intelektas yra neatidėliotinas poreikis ir gali būti didelis dėmesys, atsižvelgiant į didėjantį susirūpinimą dėl AI sistemų šališkumo, teisingumo ir skaidrumo.

Nepaisant laukiančių iššūkių, natūralios kalbos apdorojimo pažanga, ypač kalbant apie AI ir kalbos supratimą, iš esmės keičia mūsų sąveiką su mašinomis, todėl jos tampa natūralesnės ir intuityvesnės nei bet kada anksčiau.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?